Introductie
Op deze pagina vindt u voorbeeldlessen, documentatie en hulpbronnen te gebruiken rond sporen van slavernij in Nederland. Er zijn routes die u met de klas kunt lopen, terwijl leerlingen op de diverse plekken een korte presentatie houden. Er zijn ook thema’s die leerlingen in de klas kunnen bestuderen zoals slavernijmonumenten, verzet tegen slavernij en ‘Afrikaanse Roots’. Daarnaast zijn er lessen over verzet in Utrecht, over Jan van Riebeeck te Culemborg en over de Evangelische Broeder Gemeente te Zeist. Een overzicht vindt u hieronder.
De lessen zijn ontwikkeld in schooljaar 2017 en 2018. Ze zijn het resultaat van een educatief project van Mapping Slavery, mogelijk gemaakt door een opdrachtverstrekking van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid in het kader van het vergroten van de bewustwording en weerbaarheid voor en over mensen van Afrikaanse afkomst. Mapping Slavery brengt sporen van slavernij in kaart – de geschiedenis van het Nederlandse slavernijverleden in Afrika, de Amerika’s en Azië komt zo letterlijk dichtbij. Het aantal beschreven steden en locaties in Nederland en daarbuiten groeit verder: steeds meer stippen vullen de plattegronden van steden en dorpen.
Voor een aantal steden hebben we een PowerPoint (20 min.) samengesteld ter introductie: van de wereldkaart naar de kaart van de stad waar sporen van slavernij zijn terug te vinden.
Bent u benieuwd naar sporen in uw woonplaats of omgeving en vindt u die niet hier? Heeft u behoefte aan een gastspreker? Neemt u dan gerust contact met ons op. Dan bespreken we de mogelijkheden.
Voorbeeldlessen en hulpbronnen
Verantwoording
De ontwikkeling van deze pagina met educatief materiaal werd mogelijk gemaakt door de opdrachtverstrekking van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid in het kader van ‘het vergroten van de bewustwording en weerbaarheid voor en over mensen van Afrikaanse afkomst.’
De volgende personen en instellingen hebben bijgedragen aan het tot stand komen van het materiaal:
- Opdrachtgever en projectcoördinatie: Kosmopolis Utrecht / Nancy Jouwe
- Projectleider en inhoudelijk deskundige: IMHP / Dineke Stam
- Inhoudelijk en educatiedeskundige: Bureau Cultuursporen / Ineke Mok
- Website: Schermen& / Sjoerd Jaarsma
- PR: Kosmopolis Utrecht / Inge Zwart
- Publiekspresentaties i.s.m. Pakhuis de Zwijger / Umayya Abu Hanna, Noah Hilhorst. en RUTUfoundation / Ellen-Rose Kambel
Deelnemende scholen:
- Herman Jordan Montessorischool Zeist, klas 2, Job Stufkens,
- Stedelijk Gymnasium Haarlem, klas 2, Niek Lohmann
- Sancta Maria Haarlem, mei 2018, Ellen van de Heiligenberg
- Reigersboscollege Amsterdam, klas 3, John Hoogwoud
- Open Scholengemeenschap Bijlmer Amsterdam, klas 2, Marije Ebbens
- Cygnus Gynasium Amsterdam, klas 2, Miriam Braaksma
- Esprit college Amsterdam, Mary Varsányi
- Trajectum College Utrecht, klas 2, Laila Boudazra
- ORS Lek en Linge Culemborg, klas 1, Henrike Luijk
- mboRijnland Woerden, jaar 1, Cees Luckhardt
- Bonhoeffer College Castricum (mei-juni 2018) Jules Kruijver
Met dank aan geraadpleegde docenten en andere deskundigen: Nova College Haarlem: Nancy Heilbron, John Oliveira, Laurens, Bert, Melissa, Harmen (deelnemers wandeling); Sectie geschiedenis Stedelijk gymnasium Haarlem: Marcel Hummelink, Leen Jan van ’t Hof, Max Joles, Marije Roffel-Jansen; Montessoricollege Amsterdam: Johanna Baart, Sectie geschiedenis Bonhoeffer: Marieke Knoben; Sectie geschiedenis Herman Jordancollege: Joris van der Meer, Sarina Nap, Koen Schiphorst, Joris van der Meer; OSB: Jasper Dankaart; Menze Poortman; Valika Smeulders; Kiran Sukul; Victor Bottenbley; Babs Gons; Umayya Abu-Hanna.