Geschiedenisdocent Henrike Luijk stelde voor de brugklas een aantrekkelijk dossier samen rond Jan van Riebeeck, wiens geboortehuis in Culemborg staat. Het lesprogramma start met een bezoek aan dit huis waar een kleine tentoonstelling is ingericht over Van Riebeeck.
Inhoud
Leerlingen bestuderen kritisch de informatiebordjes, bedenken zo nodig alternatieven en werken aan een dagboek van ofwel Van Riebeeck, zijn vrouw Maria de la Quellerie ofwel van Eva Krotoa, een meisje dat als tolk moest dienen bij Van Riebeeck. Tenslotte bereiden leerlingen een debat voor over de vraag of het terecht is dat Jan van Riebeeck en zijn vrouw in Zuid-Afrika met een groot standbeeld worden vereerd, terwijl Eva Krotoa het moet doen met een klein bankje.
Doelen
Leerlingen verzamelen en verwerken informatie, ze moeten kritisch reflecteren, vormen hun mening en oefenen in debatteren op basis van argumenten die zij in hun onderzoek hebben verzameld.
Actuele discussie over koloniale monumenten
Delen uit dit dossier, zeker waar het gaat om het debat over het standbeeld van Van Riebeeck en zijn vrouw, is ook toe te passen op een klassikaal debat over de actuele discussies over ‘koloniale monumenten’ en straatnamen.